Sulawesi: porady praktyczne przed wyjazdem.

lotnisko SulawesiKiedy najlepiej wyjechać na Sulawesi?

Sulawesi ma jeden z najbardziej skomplikowanych układów pór suchych i deszczowych wśród wszystkich wysp w Indonezji. Dla uproszczenia podam, że pora sucha trwa na północy wyspy od kwietnia do listopada. Podobnie jest w rejonie Makassar. Nieco inaczej wygląda to np. na Wakatobi, gdzie najlepsza pogoda trafia się od sierpnia do grudnia. Ogólnie dla miejsc, o których pisałem najlepsze miesiące na wyjazd to okres wrzesień – listopad. Należy jedynie wziąć pod uwagę, że z racji niewielkiej odległości od równika i miejscowych anomalii nie ma gwarancji na żaden typ pogody.

Wizy i potrzebne dokumenty:

Oczywiście wymagany jest paszport z co najmniej 6-cio miesięcznym terminem ważności. Od niedawna wlatując lub wpływając do Indonezji w wybranych punktach nie musimy kupować wiz. Punkty te to:

Lotniska:

  • Kuala Namu, Medan, Sumatra
  • Hang Nadim, Batam, Wyspy Riau
  • Soekarno Hatta, Dżakarta
  • Juanda, Surabaya, Jawa
  • Ngurah Rai, Denpasar, Bali

Porty morskie:

  • Sri Bintan Pura, wyspa Bintan, Wyspy Riau
  • Batam, wyspa Batam, Wyspy Riau
  • Sekupang, wyspa Batam, Wyspy Riau
  • Tanjung Uban, wyspa Bintan, Wyspy Riau
  • Citra Tri Tunas, wyspa Batam, Wyspy Riau
  • Marina Teluk Senimba, wyspa Batam, Wyspy Riau
  • Nongsa Terminal Bahari, wyspa Batam, Wyspy Riau
  • Tanjung Balai, wyspa Karimun, Wyspy Riau

Na wszystkich innych przejściach granicznych będzie wymagany zakup wizy za 35$. Opłaty wylotowe na lotniskach na chwilę obecną są zniesione, ale radzę upewnić się odnośnie stanu faktycznego już po przylocie.

Waluta:

Walutą w Indonezji jest rupia (IDR). Jej aktualne kursy to:

  • 1 USD = 13100 IDR
  • 1 EUR = 15000 IDR
  • 1 PLN = 3500 IDR

Są to kursy bankowe, w kantorach zazwyczaj sytuacja jest mniej korzystna. Na lotnisku w Dżakarcie i w centrum jest podobnie- waluta oscyluje około 11000 rupii za dolara. Na lotnisku w Makassar było to 12000 rupii za dolara. Kurs w banku BNI to około 10800 rupii za dolara i sporo biurokracji do tego. Radzę uważać na kantory oferujące podejrzanie dobre kursy, można stać się ofiara oszustwa. Koniecznie liczcie walutę przy okienku i zwracajcie uwagę na działania obsługi. Bankomaty są powszechne w miastach, w małych miejscowościach praktycznie niespotykane. Nie wszystkie obsługują nasze typy kart. Niektóre- tylko wybrane np. BRI- wyłącznie Mastercard. Najlepiej korzystać z bankomatów ustawionych w oddziałach banków. Każda wypłata obarczona jest prowizją. Warto mieć kilka kart, na wypadek utraty jednej w wyniku awarii bankomatu.

Przewodniki i mapy:

Dostępne są przewodniki Lonely Planet i Footprint. Korzystałem z tego pierwszego, ale rozdział poświęcony Sulawesi jest w nim delikatnie mówiąc nieprecyzyjny. Zalecam więc ostrożność i rozpytywanie na miejscu. Dobra mapa to „Sulawesi” niemieckiego wydawnictwa Reise.

Bezpieczeństwo:

Sulawesi, podobnie jak cała Indonezja jest raczej bezpieczna jeśli idzie o zagrożenia przestępczością pospolitą. Należy uważać na kieszonkowców w dużych miastach. Stosunkowo niebezpieczny może być okresowo rejon Poso- w centralnej części Sulawesi- ze względu na wybuchające tam zamieszki na tle religijnym. Należy bezwzględnie stosować się wtedy do poleceń wojska i nie wjeżdżać w regiony, gdzie trwają operacje militarne. Stan dróg na Sulawesi powoduje zwiększenie ryzyka wypadków przy podróżowaniu. Również piesi w miastach nie mają łatwego życia. Doradzam wzmożoną uwagę.

Zdrowie:

Sulawesi znajduje się w strefie ograniczonego występowania malarii. Regionalnie to zagrożenie jest wysokie. Jednym z takich rejonów jest np. Lore Lindu. Sam korzystałem z profilaktyki i przyjmowałem Malarone. Decyzję jednak zostawiam Wam i oczywiście doradzam konsultację z lekarzem. Bezwzględnie należy stosować moskitiery nocą i repelenty. Mugga z wysoką (pow 30%, najlepiej ok. 50%) zawartością DEET powinna się sprawdzić. Powszechnym zagrożeniem jest denga, a na nią nie ma szczepionki. Pomaga jedynie profilaktyka przeciw ugryzieniom komarów. Warto zaszczepić się na WZW A, WZW B, dur brzuszny, tężec, błonicę i polio. Unikajmy spożywania wody z niepewnego źródła (lamblia i ameba), sałatek i surówek, lodów. Występują też pewne rzadsze choroby tropikalne, jak japońskie zapalenie mózgu, jednak przy krótkim pobycie ryzyko zarażenia jest ograniczone. Każdorazowo zalecam przed wyjazdem konsultację z lekarzem specjalistą chorób tropikalnych. Powyższe rady nie są udzielane przez medyka i nie należy traktować ich jako porady lekarskiej.

Poczta, telefon i internet:

Na miejscu najlepiej zaopatrzyć się w lokalną kartę sim z internetem. Sam korzystałem z sieci SimPati, operatorem był Telkomsel. Na stronie www.telkomsel.com znajdziecie aktualne cenniki i ofertę. W terenach wiejskich zasięg był wyjątkowo słaby, internet praktycznie nie działał. W niektórych miejscowościach znajdziecie kafejki internetowe, ale doradzam ostrożność w logowaniu się gdziekolwiek z publicznych komputerów. Są zawirusowane i bardzo wolne. Poczta działa w dużych miastach. Kartki pocztowe i widokówki są jednak trudno dostępne, najlepiej kupić je na lotniskach, np. w Makassar. Znaczek do Polski kosztuje 9000 IDR, a kartki dochodzą średnio po miesiącu.

Transport:

Najlepszą i najszybszą metodą poruszania się po wyspie są samoloty, wszędzie gdzie dolatują warto z nich korzystać. W tym wpisie streściłem dla Was, co warto wiedzieć o indonezyjskich liniach lotniczych. Bilety dostaniemy nawet tuż przed wylotem w kasach lotniskowych. Przykładowe ceny zamieszczam w kosztorysie na końcu tekstu. Statki są popularnym środkiem transportu na wyspy, jednak poziom bezpieczeństwa bywa na nich mizerny. Warto kupować bilety co najmniej na dzień przed wypłynięciem, później może ich zabraknąć. Podróżujemy zazwyczaj na wspólnym pokładzie. W ramach biletu dostajemy koję i skromny poczęstunek (ryż, herbata). Za bilet z Kendari do Wanci zapłaciłem 120 000 IDR, rejs z Wanci na Tomia kosztował mnie 40 000 IDR, a z Tomia do BauBau 60 000. Na Sulawesi działa również transport autobusowy. Tani, jednak szybkość busów jest niewielka. Prędkość na górskich drogach rzadko przekracza 20 km na godzinę. Autobusy są małe. Każdorazowo należy rozpytywać w miastach o dostępność biletów. Najlepsze autobusy jeżdżą z Makassar do Rantepao w Tana Toraja, to jednak typowo turystyczna trasa. Popularnymi środkami transportu są  też terenowe samochody zwane kijang, działające jako taksówki wieloosobowe. Ceny w nich są bardzo rozsądne, ale komfort niewielki, chyba że nie ma kompletu podróżnych. Zazwyczaj mieści się w nich ok 7-9 osób. Bemo to mały bus, zazwyczaj powolny i ciasny, dobry do podróży po miastach i najbliższych okolicach. W Makassar był dla mnie wręcz idealny. Becak z kolei to ryksza rowerowa, niezbyt szybki środek transportu miejskiego. Działają oczywiście standardowe taksówki, jednak cenę należy bezwzględnie negocjować przed zatrzaśnięciem drzwi. W Dżakarcie działa korporacja Blue Bird i tą mogę z czystym sumieniem polecić. Uczciwi i korzystają z taksometru. Na terenach wiejskich i w mniejszych miastach działa coś takiego jak ojek, czyli podwózka. Jest to najczęściej motocykl, którego kierowcy chętnie dorobią. Standardowa cena to ok 3000 rupii za trasy do 5 km, 7000 – 9000 za dalsze.

Noclegi:

Bez problemu znajdziemy hotele i pensjonaty w różnych standardach i cenach. Dla przykładu pokój w pensjonacie bez klimatyzacji z wiatrakiem i toaleta indonezyjską kosztuje ok 60000 – 80000 IDR. Prosty pokój z indonezyjską toaletą i klimatyzacją w tanim hotelu to koszt ok. 150000 IDR. Za nowoczesny pokój w hotelu Tune Makassar (europejska toaleta, klimatyzacja, super wygodne łóżko) zapłaciłem 300000 IDR. Natomiast pokoje w droższych hotelach zaczynają się od 500000 IDR. Toaleta indonezyjska oczywiście nie ma muszli klozetowej, jaką znamy w Europie i posiada mandi, czyli zbiornik z wodą zamiast prysznica. Ciepła woda nie jest powszechnym dobrem, ale przy temperaturach na zewnątrz to mały problem.

Przykładowe ceny* w Sulawesi:

*ceny z 2014r. podejrzewam, że nie uległy wielkiej zmianie, ponieważ nie ma tam dużej inflacji.

  • lot Praga – Jakarta liniami Turkish Airlines: 1657 zł w dwie strony (cena promocyjna)
  • lot Jakarta – Makassar liniami Sriwijaya:570 000 IDR
  • lot Makassar – Kendari liniami Sriwijaya:197 000 IDR
  • lot BauBau – Makassar liniami WingsAir: 120 000 IDR
  • lot Makassar – Palu liniami Lion Air: 300 000 IDR
  • przejazd Palu – Wuasa: 25000 IDR
  • przejazd Makassar – Maros: 12000 IDR
  • przejazd z lotniska w Makassar do centrum transportem publicznym: 10000 IDR
  • standardowa cena na ojek: 3000 IDR
  • cena na bemo: 2000 IDR
  • nasi goreng (smażony ryż z przyprawami) – 6000 IDR
  • mie goreng (makaron smażony) – 8000 IDR
  • gado gado (smażone warzywa z sosem sambal) – 12000 IDR
  • satay (szaszłyki w przyprawach) – 15000 IDR
  • bakso (zupa z ulicznego stoiska) – 5000 IDR
  • ryba świeżo złowiona z ryżem, warzywami i curry – 40000 IDR
  • kalmary smażone – 30000 IDR za dwie sztuki
  • pełny obiad w restauracji w Makassar (zupa z dyni, ryba w sosie sambal, kalmary w ziołach, ryż, deser – mix owocowy- dwa piwa Bintang)- 180000 IDR
  • woda w sklepie – 5000 IDR litr
  • sok świeżych z owoców w knajpie – 9000 IDR
  • cola 0,5 l – 6000 IDR
  • piwo Bintang butelka 0,6 l na Wakatobi – 40000 IDR
  • piwo Bintang puszka 0,5 l w Makassar – 35000 IDR
  • filiżanka herbaty – 5000 IDR
  • owoce na bazarze (trzeba się targować)
  • widokówka – 10000 IDR
  • litr paliwa – 5000-10000 IDR w zależności od miejsca.
  • T-shirt – 20000 IDR
  • kilogram herbaty Bandung 25000 IDR
  • kawa Arabica Toraja 1/2 kg – 100000 IDR

Mam nadzieję, że wpis ten pomoże niezdecydowanym zaplanować podróż do Sulawesi. W razie jakichkolwiek dodatkowych pytań- z pewnością wiele rzeczy tych mniej lub bardziej prozaicznych pominąłem- w miarę możliwości służę radą!

%d bloggers like this:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close