Linie lotnicze

Indonezyjskie linie lotnicze – kr贸tki przegl膮d.

Zdecydowa艂a艣(-e艣), 偶e lecisz do Indonezji. Przed Tob膮 perspektywa przygody i egzotyki. B臋dziesz w miejscach, kt贸re niekt贸rzy nazywaj膮 rajem. Zapewne przylecisz do D偶akarty lub kt贸rego艣 du偶ego w臋z艂a lotniczego w s膮siednich krajach, a dalej… no w艂a艣nie! Najlepiej ju偶 przed podr贸偶膮 zrobi膰 rozpoznanie czym s膮:

Indonezyjskie linie lotnicze.

Indonezja to pa艅stwo wyspiarskie. Chc膮c si臋 swobodnie po niej przemieszcza膰 musimy by膰 gotowi na spotkanie z indonezyjsk膮 偶eglug膮 i tamtejszymi liniami lotniczymi. Ta pierwsza to temat ma艂o medialny pomimo, 偶e statki s膮 w fatalnym stanie technicznym i ton膮 dosy膰 cz臋sto. Natomiast linie lotnicze goszcz膮 powszechnie na 艂amach pism i internetowych forach backpakerskich. Panuje powszechne przekonanie o du偶ym ryzyku podczas podr贸偶y lotniczych po Indonezji. Opinie takie s膮 dodatkowo podsycane decyzjami Unii Europejskiej o umieszczeniu wi臋kszo艣ci z nich na tzw 鈥瀋zarnej li艣cie鈥 linii lotniczych nie mog膮cych lata膰 do UE. Oczywi艣cie prawda o tych liniach nie jest a偶 tak dramatyczna jak przedstawiaj膮 to media, na czele z portalami dla turystyki masowej. By jednak spraw臋 przedstawi膰 uczciwie powiem na wst臋pie, 偶e wypadki, nawet te najbardziej tragiczne w skutkach mog膮 si臋 w tych linach zdarza膰. Tak samo z reszt膮, jak w ka偶dych innych, nawet tych najbardziej 鈥瀟opowych鈥. Zasadnicz膮 kwesti膮 jest to, czy dana linia robi wszystko, by jak najbardziej podnie艣膰 komfort i bezpiecze艅stwo swoich pasa偶er贸w. Je艣li o to chodzi linie indonezyjskie czyni膮 bardzo du偶e post臋py. G艂贸wnym problemem jaki Unia Europejska widzia艂a w liniach indonezyjskich wci膮gaj膮c je na swoj膮 鈥瀋zarn膮 list臋鈥 by艂a kontrola organizacji ruchu lotniczego i problemy w szkoleniu pilot贸w. Tutaj- zw艂aszcza je艣li chodzi o organizacj臋, utrzymanie harmonogramu przegl膮d贸w i zagadnienia wymiany za艂贸g- problem by艂 spory. Obecnie w zakresie przegl膮d贸w technicznych jest ju偶 praktycznie wyeliminowany. Je艣li chodzi o harmonogramy, wi臋kszo艣膰 linii to ju偶 znacz膮co poprawi艂a. UE to dostrzeg艂a usuwaj膮c z wykazu kilka linii na czele z narodowym przewo藕nikiem 鈥 Garud膮. Wci膮偶 kulej膮 pewne procedury szkoleniowe. Pilot贸w potrzeba wielu i szybko dost臋pnych, to powoduje skr贸cenie do minimum niezb臋dnych cykli szkoleniowych. Z drugiej strony w ci膮gu ostatnich trzech lat znacz膮co poprawiono jako艣膰 szkolenia. Praktycznie ka偶da wi臋ksza linia ma sw贸j o艣rodek szkoleniowy. Wsp贸艂praca indonezyjsko-rosyjska na polu szkolenia pilot贸w wojskowych i cywilnych zaczyna przynosi膰 efekty. Mamy coraz wi臋cej dobrze przygotowanych fachowc贸w, nierzadko z do艣wiadczeniem wojskowym. To, wraz z odm艂odzeniem flot i 艣ci艣lejsz膮 wsp贸艂praca z centrami remontowymi producent贸w lotniczych sprawia, 偶e wypadk贸w i incydent贸w jest coraz mniej w stosunku do liczby wykonywanych operacji. Ci膮gle jest powa偶ny problem u tzw. ma艂ych linii, dysponuj膮cych jednym, g贸ra kilkoma samolotami. Te linie operuj膮 w Indonezji troch臋 po partyzancku, s膮 niedoinwestowane i powa偶nie zr贸偶nicowane pod wzgl臋dem jako艣ci floty i przygotowania do operacji lotniczych. Jak wygl膮da wi臋c praktyka lot贸w danymi liniami? Postaram si臋 kr贸tko om贸wi膰 kilka najbardziej znacz膮cych linii indonezyjskich z wyszczeg贸lnieniem ich zalet i wad z punktu widzenia bud偶etowego podr贸偶nika. Wiadomo, 偶e takiego pasa偶era mniej interesuj膮 np. zagadnienia rotacji za艂贸g, a bardziej punktualno艣膰 czy rodzaj i ilo艣膰 darmowego baga偶u. W tym momencie por贸wnanie聽 indonezyjskich linii lotniczych z ich regularnymi lub nisko kosztowymi odpowiednikami z Europy wypada zdecydowanie na korzy膰 tych pierwszych.

鈬 Garuda Indonesia:

Tzw. przewo藕nik narodowy i cz艂onek sojuszu Skyteam, wi臋c punkty lojalno艣ciowe s膮 naliczane bez problemu. Nie s膮 obj臋ci restrykcjami UE, ale swoj膮 siatk臋 w Europie dopiero buduj膮. Loty z Amsterdamu, Londynu i bogata sie膰 po艂膮cze艅 w Azji to ich atuty. Lataj膮 te偶 do g艂贸wnych w臋z艂贸w krajowych. Jak w ka偶dej uczciwie zarz膮dzanej linii tradycyjnej oferuj膮 20 kg darmowego baga偶u rejestrowanego, catering pok艂adowy na wszystkich lotach- w tym krajowych- odpraw臋 internetow膮 i na stanowiskach i darmowy wyb贸r miejsc. Kr贸tko m贸wi膮c porz膮dna linia, z mi艂膮 obs艂uga. Bezpieczna: wg posiadanych przeze mnie danych od 2009 roku zero incydent贸w. Jako艣ci膮 bije na g艂ow臋 takie europejskie odpowiedniki jak Lufthansa, SAS czy KLM. Punktualno艣膰 na poziomie 88%. Ich strona: http://www.garuda-indonesia.com

鈬 Air Asia Indonesia:

Indonezyjski oddzia艂 nisko kosztowej linii lotniczej z Malezji, popularna w艣r贸d podr贸偶nych z Europy. Na terenie Indonezji nie ma jednak dobrze rozbudowanej siatki po艂膮cze艅, cho膰 do miejsc turystycznych dolatuj膮 wsz臋dzie. Mimo wypadku z 28.12.2014 utrzymuj膮 wysoki poziom zaufania. Nie s膮 obj臋ci restrykcjami UE. Na stronie internetowej http://www.airasia.com mo偶na dokona膰 rezerwacji i pozna膰 aktualne zasady odno艣nie baga偶u i odprawy.


Wyprawa do Malezji? Je艣li tak, na pewno zainteresuje Ci臋 wpis o liniach lonticzych z tamtego regionu:

Linie lotnicze w Azji: Brunei, Malezja i Singapur.


鈬 Lion Air:

Jedna z wi臋kszych nisko kosztowych linii indonezyjskich, maj膮ca ambicj臋 sta膰 si臋 najwi臋ksz膮. Ostatnio postawi艂a na odnow臋 swojej floty. Zam贸wiono Boeingi 737-900 i 737 max, oraz Airbusy 320 neo. Maj膮 bogata siatk臋 po艂膮cze艅 wewn臋trznych. Oferuj膮 darmowy baga偶 nadawany do 15 kg, darmow膮 odpraw臋 na lotnisku lub do wyboru odpraw臋 internetow膮, darmowy wyb贸r miejsc przez internet. Jedynym powa偶nym problemem dla obywateli Polski mo偶e by膰 fakt, 偶e zakup bilet贸w bezpo艣rednio na ich stronie jest bardzo utrudniony, ze wzgl臋du na brak obs艂ugi wi臋kszo艣ci polskich kart bankowych. Polecam skorzystanie z indonezyjskich agencji po艣rednicz膮cych. Linia standardem bije na g艂ow臋 takiego Ryanair’a czy Wizzair’a, gdzie p艂aci膰 trzeba za wszystko i wsz臋dzie: wyb贸r miejsc, baga偶, posi艂ki, brak odprawy na lotnisku. Ma聽 te偶 znacznie milsz膮 obs艂ug臋. Problemem na niekt贸rych lotniskach mo偶e by膰 punktualno艣膰. Obecnie kszta艂tuje si臋 ona na poziomie 74%. Ich strona to: http://lionair.co.id .

Maj膮 dwie sp贸艂ki powi膮zane z nimi kapita艂owo:

鈬 Wings Air:

Obs艂uguj膮 ma艂e lotniska samolotami ATR 72-500 i ATR 72-600. Zasady jak w Lion, jednak dopuszczalny baga偶 rejestrowany mniejszy- do 10 kg

鈬 Batik Air:

Sp贸艂ka-c贸rka Liona, oferuj膮ca znacznie wy偶szy komfort po艂膮cze艅. Ich samoloty maj膮 spersonalizowany system rozrywki pok艂adowej. Mo偶na zabra膰 za darmo 20 kg baga偶u rejestrowanego, oczywi艣cie jest podawany darmowy pocz臋stunek i pe艂ne mo偶liwo艣ci odprawy zar贸wno na lotnisku jak i online. Staraj膮 si臋 tak偶e z punktualno艣ci膮. Utrzymuj膮 j膮 na poziomie 91%, co jest najlepszym wynikiem dla linii indonezyjskich. Maj膮 osobn膮 stron臋 internetow膮: http://www.batikair.com/ .

Oczywi艣cie wszystkie te trzy linie s膮 na tzw 鈥瀋zarnej li艣cie鈥 UE. No w艂a艣nie. Batik Air mia艂 w swej historii tylko jeden niegro藕ny incydent, Lion wg danych od 2009 roku mia艂 kilka incydent贸w (najs艂ynniejszy to l膮dowanie na wodzie w Denpasar), ale w 偶adnym nikt nie ucierpia艂. Por贸wnuj膮c: europejski Air France- linia jak najbardziej uznana i uwa偶ana za spe艂niaj膮c膮 wszelkie 鈥瀞tandardy europejskie鈥- mia艂 kilka powa偶nych incydent贸w, z kt贸rych najbardziej g艂o艣nym by艂a 艣mier膰 229 os贸b w katastrofie nad Atlantykiem. Lion i sp贸艂ki c贸rki robi膮 du偶o dla podniesienia bezpiecze艅stwa. Lecia艂em nimi wiele razy, zawsze bez obaw. Uwa偶am, 偶e ka偶da z tych linii jest porz膮dnie zorganizowana i zachowuje standardy. Do tego ceny s膮 bardzo konkurencyjne. Np. z D偶akarty do Denpasar 艣rednia cena to ok. 30$, ale trafiaj膮 si臋 i promocje. Wyb贸r nale偶y do Was.

鈬 Sriwijaya Air:

Kolejna linia z ciekaw膮 siatk膮 po艂膮cze艅. Nie jest to typowa 鈥瀟ania linia鈥, raczej nale偶y zaliczy膰 j膮 do mid-range. Zasady s膮 jasne: 20 kg baga偶u za darmo i pocz臋stunek. Odprawa tylko na lotnisku, oczywi艣cie za free. Stosunkowo dobre ceny po艂膮cze艅, w promocjach jeszcze ni偶sze od Liona. Ich strona: http://www.sriwijayaair.co.id dzia艂a lepiej z polskimi kartami. Je艣li chodzi o punktualno艣膰 to jest na poziomie 83%. Linia na 鈥瀋zarnej li艣cie鈥 UE, powody podobne do Liona, w ostatnich latach powa偶nych incydent贸w brak. Mocno inwestuj膮 w wymian臋 floty, opieraj膮c si臋 na produktach Boeinga. Moje ulubione linie indonezyjskie, fajna siatka po艂膮cze艅 za nisk膮 cen臋.

鈬 Citilink:

Tanie linie lotnicze, sp贸艂ka narodowego przewo藕nika Garuda. Doskona艂a siatka na Jawie i Sumatrze, nieco gorzej w innych regionach. Lataj膮 na Airbusach 320, nie mieli incydent贸w zagra偶aj膮cych bezpiecze艅stwu. 15 kg baga偶u darmowego, ale mo偶na dokupi膰 do 40 kg! P艂atny posi艂ek i wyb贸r miejsc na stronie. Za to darmowa odprawa przy stanowiskach, dost臋pna te偶 darmowa odprawa przez internet (polecam). Ich strona to: http://www.citilink.co.id Bardzo cz臋ste promocje na wybranych trasach. Punktualno艣膰 na poziomie 78%.

8033357151_dbc709a63d_o.jpg

鈬 Kal Star Aviation:

UWAGA: Linia zako艅czy艂a dzia艂alno艣膰 i nie sprzedaje ju偶 bilet贸w

鈬 Xpress Air:

gdzieniegdzie spotkacie si臋 z zapisem nazwy Expressair. Dobra siatka na Sulawesi, ciekawe po艂膮czenia do Nowej Gwinei. Linia z grupy mid-range. Baga偶 darmowy do 20 kg, darmowy obfity pocz臋stunek. Reszta te偶 za darmo, ale tylko na stanowiskach lotniskowych. Ich strona http://www.xpressair.co.id dzia艂a s艂abo. S膮 oczywi艣cie na czarnej li艣cie UE. Flota nie najnowsza, ale stare maszyny sukcesywnie wycofuj膮. Punktualno艣膰 na poziomie 86%. Ceny bilet贸w przyst臋pne.

鈬 Transnusa:

Rz膮dz膮 na Ma艂ych Wyspach Sundajskich. Oferuj膮 tam loty z du偶膮 cz臋stotliwo艣ci膮 za niewielkie pieni膮dze. Ich flota realnie jest stara, zdarzaj膮 si臋 incydenty, ale czasami s膮 jedynym przewo藕nikiem na trasie. Darmowy baga偶 do 15 kg, odprawa i wyb贸r miejsc darmowy, ale tylko na lotnisku. Bilety najlepiej kupi膰 przez agencj臋 lub na miejscu. Strona: http://www.transnusa.co.idcz臋sto nie dzia艂a. Punktualno艣膰 na poziomie 63%. Loty z nimi to pewna przygoda…

鈬 Trigana Air:

Nowa Gwinea i Moluki, tam maj膮 najwi臋ksza siatk臋. Flota nie jest najnowsza i niestety zdarzaj膮 im si臋 powa偶ne incydenty: ostatni z 16 sierpnia 2015 roku w locie do Oksibil, gdzie 49 pasa偶er贸w i 5 cz艂onk贸w za艂ogi zgin臋艂o. Jednak czasami mo偶emy nie mie膰 wyboru i trzeba z nich skorzysta膰. Operuj膮 z do艣膰 trudnych lotnisk, co podnosi poziom ryzyka. To te偶 wp艂ywa na punktualno艣膰, kt贸ra jest na poziomie 54%, przy najwi臋kszej liczbie lot贸w odwo艂ywanych spo艣r贸d du偶ych linii Indonezji. 20 kg baga偶u za darmo, pocz臋stunku brak, standardowy pakiet na lotniskach. Strona : http://www.trigana-air.com nie umo偶liwia zbyt wiele.

鈬 Nam Air:

Stosunkowo nowy projekt, b臋dacy cz臋艣ci膮 linii Sriwijaya. Dla pasa偶era p贸ki co nie ma jakich艣 wi臋kszych r贸偶nic w por贸wnaniu ze sp贸艂k膮 – matk膮, bilety kupuje si臋 te偶 przez stron臋 Sriwijaya.

Na co trzeba uwa偶a膰?

Poza wymienionymi istnieje ca艂kiem sporo ma艂ych linii. S膮 to: Susi Air, Airfast Indonesia, IAT, Pelita Air, Travira Air, Airmark Indonesia, Deraya Air, Aviastar i Air Regional. Oczywi艣cie wszystkie s膮 na czarnej li艣cie EU i niestety poziom bezpiecze艅stwa we wszystkich jest niski. Najwi臋ksze prawdopodobie艅stwo spotkania b臋dziecie mieli z Susi Air, IAT i Air Regional, ze wzgl臋du na du偶膮 siatk臋 po艂膮cze艅 do ma艂ych, trudno dost臋pnych lotnisk. Maj膮 one do艣膰 du偶膮 liczb臋 incydent贸w, w tym powa偶nych i stosunkowo niski poziom kultury technicznej w obs艂udze maszyn. S膮 i tak bezpieczniejsze ni偶 niejedna 艂贸d藕, ale loty nimi to zdecydowanie pewien hazard. W tej chwili jedynie Airfast Indonesia i Pelita Air inwestuj膮, by ten stan rzeczy zmieni膰. Poza tymi liniami jest te偶 sporo tzw. efemeryd, dysponuj膮cych cz臋sto jednym i mocno wys艂u偶onym samolotem. Te jednak, mimo mojej sporej tolerancji zdecydowanie odradzam. Linie takie ko艅cz膮 swe istnienie wraz z katastrof膮 jedynej maszyny, jak膮 dysponowa艂y.

Zakup bilet贸w:

Niestety, pasa偶erowie z Polski mog膮 mie膰 k艂opoty na stronach wszystkich wy偶ej wymienionych linii. Stosunkowo najmniejsze na stronie Garudy i Sriwijaya. Z pomoc膮 przychodz膮 po艣rednicy, np. tiket.com . Mo偶na te偶 kupowa膰 bilety na lotniskach. Nie s膮 dro偶sze, a niekiedy wr臋cz ta艅sze, o ile sprzeda偶 internetowa by艂a niewielka. Sam kupowa艂em tak bilety wiele razy, doradzam jednak ostro偶no艣膰 na mocno obleganych trasach (Denpasar, Surabaya) mo偶e tam bilet贸w na dany lot zwyczajnie brakowa膰.

Podsumowanie:

Jak widzicie wyb贸r linii jest spory, a ich egzotyka wcale nie pora偶a. Mog臋 to spokojnie potwierdzi膰- a lata艂em wszystkimi wymienionymi liniami- 偶e lot minie Wam w cywilizowanych warunkach (z Garud膮 i Batik wr臋cz w komfortowych). Linie indonezyjskie robi膮 sporo dla poprawy jako艣ci i bezpiecze艅stwa i to na ka偶dym kroku wida膰. R贸wnie偶 standardy obs艂ugi s膮 na najwy偶szym poziomie. Kupujcie bilety 鈥 ci膮gle tanie! Bez 偶adnych obaw cieszcie si臋 przelotami po tym wielkim, intryguj膮cym kraju.

(Za zdj臋cia do artyku艂u dzi臋kuj臋: Woodys Aeroimages, Andrew W. Sieber, Andew Thomas, Zhang Wei i Vector Kalkus)
%d bloggers like this: